TÜBİTAK BİDEB 2237-A Bilimsel Eğitim Etkinlikleri Desteği kapsamında Uşak Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi tarafından önerilen “Mühendislik ve Sağlık Bilimlerinde TÜBİTAK 2209 Araştırma Projeleri Hazırlama Eğitimi” projesi üç gün sürecek bir proje yazma eğitimi olarak kurgulanmıştır.

Projenin temel amaçları:

  • Üniversite öğrencilerine proje yazım süreçleri ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmak,
  • Uygulamalı olarak verilecek eğitimle öğrencileri TÜBİTAK 2209 Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programına yönelik projeler hazırlamaya yönlendirmek,
  • Uşak Üniversitesi’nde yürütülen öğrenci projesi sayısını arttırmaktır.

 

TÜBİTAK 2209 Üniversite Öğrencileri Yurt İçi Araştırma Projeleri desteği lisans ve önlisans düzeyindeki öğrencileri araştırma yapmaya teşvik eden, akademik anlamda öğrencilere proje hazırlama ve yürütme tecrübesi yanında birçok beceri kazandıran bir destek türüdür. Bu sebeple, üniversite öğrencilerinin proje hazırlaması ve bu destek programına yönelik farkındalıklarının arttırılması, kendilerinin hem akademik hem kişisel gelişim süreçlerinde önem taşımaktadır.

Özellikle sağlık ve mühendislik bilimleri öğrencilerinin, yapacakları çalışmaları projelendirme sürecine daha üniversite öğrencisi iken dahil olmaları, meslek hayatına atıldıklarında katma değeri yüksek ürünler ortaya çıkarmalarına da katkı sağlayacaktır. Öğrencilerin proje yazmaya teşvik edilmesi, proje kültürünün kendilerine aşılanması, üniversitedeki proje başvurularının ve mevcut başvurulardaki kabul oranlarının artması, projenin hedefleri arasında yer almaktadır. Bunun için, eğitim sürecinde hazırlanan proje önerilerinin bir sonraki çağrı döneminde TÜBİTAK 2209 Üniversite Öğrencileri Yurt İçi Araştırma Projeleri Destek Programına proje başvurusu olarak sunulması planlanmaktadır. Eğitim programı sonunda katılımcılar;

  • Proje konusu belirleyebilme,
  • Projede uygulanacak yöntemin (nitel, nicel, karma vb.) yazımında nelere dikkat edilmesi gerektiğini bilme,
  • Projedeki iş paketlerinin projeye katkı oranlarını belirleyebilme,
  • Projedeki riskler için B planını tanımlayabilme,
  • Projenin ölçülebilir verilerle anlatılabilmesi için literatür taraması yapabilme,
  • Projede ekip halinde çalışma kültürünü öğrenme,

gibi öğretim hedeflerine ve kazanımlara sahip olabileceklerdir.

Projedeki eğitim yöntemleri ve öğrenme faaliyetleri ile katılımcıların proje yazma konusunda bilgi ve becerilerinin artması hedeflenmektedir. Projedeki öğretim yöntem ve teknikleri proje tabanlı öğrenme yaklaşımının yöntem ve tekniklerini içerecektir. Öğrenciler, uygulamalı derslerdeki öğrenim deneyimleriyle yazdıkları projeleri sunabilecektir. Proje kapsamındaki Proje Tabanlı Öğrenme Yöntem ve Teknikleri/Öğrenme Faaliyetleri Tablo 1’de sunulmuştur.

Proje tabanlı öğrenme ile öğrenciler grup halinde çalışma fırsatı bulacaklardır. Böylelikle, iş birliği, sorumluluk alma ve takım çalışması gibi becerileri gelişecektir. Oluşturulacak proje grupları ile benzer alanlarda öğrenim gören öğrencilerin disiplinler arası etkileşime dayalı öğrenmeyi keşfetmesi sağlanacaktır. Bütçe hazırlama, iş planı yapma gibi uygulama çalışmalarıyla yaşamsal becerilerine katkı sunulacaktır. Eğitim salonunda mevcut olan bilgisayarlarla proje grupları poster sunumu hazırlayacaklardır ve böylelikle teknoloji kullanım becerileri de artacaktır. Özellikle proje fikri belirlemeleri ve grup arkadaşları ile ilgili yerlerin yazımı konusunda tartışmaları eleştirel düşünme becerilerine katkı sunarak, bilişsel becerilerini geliştirecektir. Proje yazma eğitimi kapsamında yer alan projenin amaç ve hedefinin belirlenmesi, bütçenin oluşturulması, iş ve zaman yönetimi gibi konular öğrencilerin öz-denetim becerileri kazanmasını da sağlayacaktır.

Tablo 1. Proje Kapsamındaki Proje Tabanlı Öğrenme Yöntem ve Teknikleri/Öğrenme Faaliyetleri

Öğretim Yöntem ve Teknikleri

Öğrenme Faaliyetleri

Proje Kapsamındaki Faaliyetler

Anlatım (sunum) yöntemi

Duyarak ve görerek öğrenme

Eğitmenler teorik dersleri sunum yaparak anlatacaktır. Öğrenci grupları eğitim programı sonrasında poster sunumu yapacaktır.

Tartışma ve problem çözme yöntemi

Kavrama, bilgilenme, anlatma, analiz, sentez, kendini ifade etme, eleştirel ve yaratıcı düşünme, araştırma, inceleme, uygulama, analiz, sentez, değerlendirme

Eğitim öncesinde benzer alanlarda öğrenim gören öğrencilerle gruplar oluşturulacaktır ve öğrenciler projedeki ilgili bölümlerin nasıl yazılacağı konusunda tartışabilecektir. Programda yer alan uygulama çalışmalarında ilgili bölümün yazımı konusunda dikkat edilecek hususları öğrenerek, projelerindeki eksik kısımları revize edebileceklerdir.

Beyin fırtınası yöntemi

Problem çözme/çözüm üretme, karar verme, yaratıcı düşünme

Eğitim öncesinde benzer alanlarda öğrenim gören öğrencilerle gruplar oluşturulacaktır ve bir proje fikri belirlemeleri istenecektir.

Grup çalışması yöntemi

Grupla çalışma becerisi kazanma, akrandan öğrenme, karar verme

Eğitim öncesinde benzer alanlarda öğrenim gören öğrencilerle gruplar oluşturulacaktır ve öğrenciler projedeki ilgili bölümleri birlikte yazacaktır. Grup çalışmasında farklı fikirlerin ortaya çıkabildiğini görebileceklerdir.

 

Düzenlenecek proje yazma eğitimine katılımcı olarak Uşak Üniversitesi’nde mühendislik ve sağlık bilimleri alanlarında lisans ve meslek yüksek okullarında teknik alanlarda okuyan önlisans öğrencileri dahil edilecektir. Diğer fakülte ve meslek yüksek okullarına da eğitim duyurulacak, öğrencilerin de talep etmeleri ve kontenjan olması durumunda eğitime kabul edileceklerdir.

Eğitim sürecinde öncelikli olarak proje hazırlama süreçleri ile ilgili genel bilgi öğrencilere verildikten sonra TÜBİTAK 2209 projeleri, proje başvuru formları ve daha önceden başarılı olmuş TÜBİTAK 2209 projeleri üzerinden teorik ve uygulamalı derslerle öğrenciler bilgilendirilecek ve bu proje çağrılarına başvurmaya yönlendirileceklerdir. Etkinlikte, öğrencilerden proje fikirleri sunmaları beklenecek, bu fikirlerin olgunlaştırılması ve projeleştirilmesi üzerine uygulamalı derslerde çalışmalar yapılacaktır.

Proje yazımında temel kavramlar, konu ve kapsamın yazılması, literatür araştırmasının yapılması ve özetlenmesi, projenin özgün değer, yaygın etkisinin belirlenmesi, iş zaman planının hazırlanması, iş-zaman çizelgesi, iş paketleri ve süreleri, başarı ölçütlerinin belirlenmesinde dikkat edilecek hususlar gibi konularda eğitmenler katılımcılarla bilgi ve deneyimlerini paylaşacaklardır. Proje sürecinin tamamlanmasından sonraki süreç de derslerde tartışılacak, proje sonuçlarının değerlendirilmesi ve proje sonuç raporunun yazılması, proje çıktılarının değerlendirilmesi, araştırma sonuçlarının yayına dönüştürülmesi de detaylı olarak konuşulacaktır. 

Eğitmen havuzu oluşturulurken özellikle TÜBİTAK proje yazım ve yürütme tecrübesi fazla olan ve TÜBİTAK 2209 projelerinde öğrencilere danışmanlık yapmış akademisyenlerin havuza dahil edilmesine önem gösterilmiştir. Projede 5 farklı üniversitede görev yapmakta olan toplam 7 eğitmen görev almaktadır.

Proje önerisi 20 saat teorik eğitim 10 saat uygulama çalışması olmak üzere kurgulanmıştır. Etkinlik öncesinde öğrencilerden bir proje önerisi ile projeye başvurmaları istenecektir. Etkinlik gününde benzer alanlarda öğrenim gören öğrenciler gruplara ayrılarak uygulama çalışmalarını birlikte gerçekleştireceklerdir. Eğitim sonunda ise uygulama çalışmalarında yazmış oldukları proje taslaklarını poster formatında sunacaktır. Böylelikle öğrenciler interaktif bir şekilde proje yazmayı öğrenecek ve proje yazımı için gerekli olan grup çalışması kültürüne sahip olabileceklerdir. Özellikle öğrenciler uygulamalı eğitimler sonrasında başvuru için hazırladıkları ilk proje önerileri ile grup çalışması ile hazırladıkları son proje taslakları arasındaki farkı somut çıktılarla görerek, proje yazımında dikkat edilmesi gereken hususlar konusunda bilgi sahibi olacaklardır. Uygulama çalışmalarında eğitmenler yazılan kısımları inceleyecek eksik olan yerleri revize ederek önerilerde bulunabilecektir.

Eğitim sonunda proje grupları tarafından hazırlanan poster sunumları Uşak Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi tarafından programda yer alan teorik eğitim başlıkları kapsamında değerlendirilecek ve sunulan projelerin %20’sine ofis tarafından proje geliştirme desteği verilecektir. Destek sonrasında projeye uygun olan danışman eşleştirmesi yapılarak proje başvurusunun yapılması sağlanacaktır.

Uşak Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi her yıl proje pazarı düzenlemekte ve Uşak’ta mevcut olan proje fikirlerinin Uşak OSB Teknopark gibi pek çok platformda ticarileştirilmesini sağlamaktadır. Proje geliştirme desteği verilen öğrencilerin hem Uşak Üniversitesi’nin hem de diğer üniversitelerin proje yarışmalarına katılımları da teşvik edilecektir. Ayrıca seçilmiş uygun proje fikirlerinin TÜBİTAK BİGG çağrılarına başvurulması için de proje geliştirme desteği sağlanacaktır.

Eğitim sonrasında öğrencilerin proje yazma yetkinliklerini ölçmeye yönelik ölçme ve değerlendirme soruları uygulanacaktır. Bu soruların proje yazma yetkinliğini ölçmenin yanında, proje eğitim planının yeterliliğinin ölçülmesine de katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Soruların cevapları, UTTO proje destek birimi tarafından değerlendirilecek ve bir sonraki etkinliklerin planlanması için yapılacak iyileştirmeler tartışılacaktır. Projenin kabul olması durumunda sonuç raporunda gerçekleştirilen uygulamaya dair değerlendirmeler yapılacaktır.

 

Uşak Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi olarak TÜBİTAK 2209 araştırma projelerinin yazımına yönelik daha önce bir TÜBİTAK 2237-A eğitimi verilmiş ve proje sayılarında artış olduğu görülmüştür. Eğitimler sonucunda desteklenen TÜBİTAK 2209-A  ve TÜBİTAK 2209-B proje sayısı 2017 yılında  3, 2018 yılında 2, 2019 yılında 5 iken 2021'in 2. çağrı döneminde 20'ye yükselmiştir. 

Ofisimizin proje destek birimi tüm TÜBİTAK projelerini kayıt altına almakta ve çıkan proje sayılarını dönemsel periyotlarla değerlendirmektedir. Bu sebeple eğitime katılan öğrencilerin başvurmuş olduğu projeler gerek proje sonuçlarının ilanı gerekse idari süreçlerimizde izlenerek bu eğitim sonundaki başarımızı daha net ifade edecektir.

KATILIMCI KRİTERLERİ

  • Mühendislik ve Sağlık Bilimlerinde öğrenim görüyor olmak veya Sağlık/Teknik Meslek Yüksek Okulu öğrencisi olmak,
  • Daha önce bu program kapsamında desteklenen bir TÜBİTAK 2209 proje hazırlama eğitimine katılmamış olmak,
  • TÜBİTAK 2209-A ya da 2209-B projesi yürütmemiş olmak,
  • TÜBİTAK-ARBİS veri tabanına kayıtlı olmak ya da kabul edildiği takdirde kayıt yaptırmak.

 

 Sınırlı sayıda katılımcı eğitime dahil edileceği için alttaki şartları sağlayan öğrencilere öncelik verilecektir:

  • TÜBİTAK 2209-A ya da 2209-B kapsamında reddedilmiş projesi bulunmak,
  • Başvuru sırasında bir proje önerisi ile başvurmak,
  • Transkript not ortalaması yüksek olmak.,

KURULLAR

PROJE YÜRÜTÜCÜSÜ

Öğr. Gör. Dr. Gülşah Başkan, Uşak Üniversitesi, Teknoloji Transfer Ofisi

 

EĞİTMENLER

Prof. Dr. Ayşe Merih Sarıışık, Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Tekstil Mühendisliği

Prof. Dr. Cem Çelebi, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü Fen Fakültesi, Fizik

Prof. Dr. Hamdi Melih Saraoğlu, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Elektrik-Elektronik Mühendisliği  

Doç. Dr. Ersin Demir, Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi Eczacılık Fakültesi, Temel Eczacılık Bilimleri   

Doç. Dr. İbrahim Bulduk, Uşak Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, İşçi Sağlığı ve Güvenliği   

Doç. Dr. Senem Şanlı, Uşak Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Kimya   

 

DÜZENLEME KURULU

Öğr. Gör. Dr. Gülşah Başkan, Uşak Üniversitesi, Teknoloji Transfer Ofisi

Öğr. Gör. Dr. Atike İnce Yardımcı, Uşak Üniversitesi, Teknoloji Transfer Ofisi

Öğr. Gör. Dr. Özkan Bal, Uşak Üniversitesi, Teknoloji Transfer Ofisi

Öğr. Gör. Fatih Yalçın, Uşak Üniversitesi, Teknoloji Transfer Ofisi

 

Dr. Özgür Şaştım, Uşak Üniversitesi, Teknoloji Transfer Ofisi