TÜBİTAK BİDEB 2237-A FEN VE MÜHENDİSLİK BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE BİLİMSEL YAYIN HAZIRLAMA EĞİTİMİ (22-24 KASIM 2021)

 

AMAÇ VE KAPSAM

TÜBİTAK-BİDEB 2237-A Bilimsel Eğitim Etkinlikleri Desteği Programı kapsamında Uşak Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi tarafından önerilen “TÜBİTAK-BİDEB 2237-A Fen ve Mühendislik Bilimlerinde Araştırma Becerilerinin Geliştirilmesi ve Bilimsel Yayın Hazırlama Eğitimi” konulu etkinlik 22-24 Kasım 2021 tarihleri arasında Uşak Üniversitesi Recep Tayyip Erdoğan Kongre ve Kültür Merkezi’nde gerçekleştirilecektir.

Etkinliğin amacı, akademik çalışmalarını yayımlama sürecinde lisansüstü (yüksek lisans/doktora) öğrenciler  ve genç araştırmacılara destek olabilecek bilgi, beceri ve önerileri sunmak, bu çerçevede akademisyenler/akademisyen adayları tarafından yapılacak yayınların nicelik ve niteliklerini artırmaktır.

Bir ülkenin gelişmişlik düzeyi ile bilime yaptığı yatırım arasında çok yakın bir ilişki bulunmaktadır. Kimi zaman söz konusu ilişkinin boyutları açıkça gözlenirken, kimi zaman da aradaki ilişkiyi ölçmek zor olmaktadır. Ülkelerin bilime ve bilim insanlarına yaptıkları katkının düzeyini, emek yoğun çabaların sonunda ortaya çıkan projeler, patentler, bilimsel yayınlar vb. göstermektedir. Araştırma sonuçlarının raporlandırıldığı bilimsel yayınlar, bilim ve teknoloji politikası içinde oldukça önemli, önemli olduğu ölçüde de vazgeçilmez bir gösterge olarak kendine yer bulmuştur.  Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi’nde (2018-2022) ulusal/uluslararası düzeyde ekip çalışmaları, ortak projeler üretilmesi, çıktı olarak bilimsel yayınlar yapılmasının, yükseköğretim kurumlarının ulusal düzeyde ve uluslararası ölçekte tanınırlığına katkı sağladığı, kurumların uluslararası olma vasfının geleceğini sağlam bir temele oturtacağı vurgulanmıştır. Kadro başvurularında, sözleşme yenileme, akademik yükselme gibi alanlarda en önemli ölçütlerden biri olan akademik yayın yapma araştırmacılar üzerinde ciddi bir baskı oluşmasına neden olmuştur. Ülkemizde çok sayıda akademisyen, çalışmalarını yayımlama, özellikle de İngilizce yayımlama, konusunda ciddi güçlüklerle karşılaşmaktadır. Bu baskı ve yaşanan zorluklar, akademik çalışmalarını özellikle yazma ve yayımlama süreci hakkında bilgi ve beceri eksikliği olan araştırmacıların bilimsel üretkenliğin en önemli göstergesi olarak görülen yayın yapma uğruna son yıllarca sıkça tartışılan bir durum olan yağmacı dergilere yönelme eylemlerine neden olmaktadır.

Eğitim Türkiye’deki devlet veya vakıf üniversitelerinin herhangi birinde fen ve mühendislik bilimlerinin herhangi bir alt alanında doktora derecesine sahip genç araştırmacılar ve lisansüstü (yüksek lisans/doktora) öğrenimine devam eden öğrencilere yönelik gerçekleştirilecektir. Etkinlikte farklı alan ve bölümlerden özenle seçilecek 30 katılımcıya, fen ve mühendislik bilimlerinde akademik hayatını sürdüren 9 öğretim üyesinden oluşan bir eğitmen grubu ile lisansüstü öğrenciler ve genç araştırmacıların ihtiyaçlarına göre hazırlanmış olan ders programı doğrultusunda teorik ve uygulamalı dersler aracılığıyla araştırma teknikleri ve bilimsel yayın hazırlamaya yönelik bilgi ve tecrübelerin aktarılması hedeflenmektedir.

Etkinlik kapsamında araştırma becerilerinin geliştirilmesine yönelik araştırma teknikleri, bilimsel makale türleri, bilimsel makale bölümleri, atıf yapma ve kaynak gösterme biçim ve standartları, bilimsel yayın etiği, saygın akademik dergiler ve dizinler, dergi seçimi ve yayının gönderim için hazırlanması, bilimsel makalenin basım süreci ve aşamaları gibi konular ele alınacaktır. Bu kapsamda akademik çalışmalarını yazma ve yayımlama sürecinde araştırmacılara destek olabilecek öneriler sunularak, akademisyenler/akademisyen adayları tarafından yapılacak bilimsel yayınların nicelik ve niteliklerini artırılmasına katkı sağlanacaktır.

 

KATILIMCI KRİTERLERİ

·         Türkiye’deki devlet veya vakıf üniversitelerinin fen ve mühendislik bilimlerinin herhangi bir alt alanında lisansüstü (yüksek lisans/doktora) düzeyde öğrenim gören öğrenciler ve doktorasını en fazla 2 yıl önce tamamlamış genç araştırmacılar etkinliğin hedef kitlesini oluşturmaktadır.

·         Katılımcıların TÜBİTAK-ARBİS veri tabanına kayıtlı olması veya kabul edildiği takdirde kayıt yaptırması gerekmektedir.

·         Bununla birlikte, katılımcıların seçiminde öncelikli olarak başarı kriteri esas alınacak olup adayların lisansüstü programlarında kümülatif akademik not ortalaması 4.00 üzerinden en az 3.00, 100 üzerinden en az 70 olmalıdır.

·         Katılımcıların, 5 yıl içerisinde yapılan YDS’den en az 40 puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından muadili bir puan almaları gerekmektedir.

·         Daha önce TÜBİTAK 2237/A kapsamında desteklenmiş “Bilimsel Yayın Hazırlama” etkinliklerine katılmamış adaylar öncelikli olacaktır. TÜBİTAK 2237/A kapsamında desteklenen bir yayın hazırlama eğitimine üç kez katılan katılımcılar bu eğitime katılım sağlayamayacaktır.            

·         Eğitime katılırken reddedilmiş ya da revize edilmesi istenmiş bir makalesi olan ve bunu revize etmeyi planlayan adaylara ya da elinde halihazırda verisi olan ve faaliyet süresince bunu makaleye dönüştürmeyi hedefleyen katılımcılara öncelik verilecektir.

·         Etkinlik katılımcı sayısı 30 kişi ile sınırlıdır. Yukarıdaki şartları taşıyan katılımcılardan 20 kişinin, Uşak Üniversitesi öğrencileri ve Uşak Üniversitesi’nde görev yapan genç araştırmacılardan, 10 kişinin ise çevre illerde bulunan üniversitelerde eğitim gören lisansüstü öğrenciler ve genç araştırmacılardan tercih edilmesi planlanmıştır.

·         Katılımcıların belirlenmesinde mümkün olduğunca farklı bölüm/üniversite/kurum/şehirlere göre özellikler değerlendirilecek olup dengeli bir dağılımın sağlanmasına çalışılacaktır.

 

KURULLAR

PROJE YÜRÜTÜCÜSÜ

Öğr. Gör. Dr. Gülçin Baysal, Uşak Üniversitesi, Teknoloji Transfer Ofisi

 

EĞİTMENLER

Prof. Dr. Asım Egemen Yılmaz, Ankara Üniversitesi, Elektrik Elektronik Mühendisliği

Prof. Dr. Ferhat Matur, Dokuz Eylül Üniversitesi, Biyoloji Bölümü

Prof. Dr. Hasan Şahin, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Fotonik Bölümü

Doç. Dr. Ali Hakan Işık, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Bilgisayar Mühendisliği

Doç. Dr. Cahit Gürer, Afyon Kocatepe Üniversitesi İnşaat Mühendisliği

Doç. Dr. Dilek Demirbüker Kavak, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Gıda Mühendisliği

Doç. Dr. Nevin Çankaya, Uşak Üniversitesi, Kimya Bölümü

Doç. Dr. Ümit Hakan Yıldız, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Kimya Bölümü

Doç. Dr. Yaser Açıkbaş, Uşak Üniversitesi, Malzeme Bilimi ve Nanoteknoloji Mühendisliği

 

DÜZENLEME KURULU

Öğr. Gör. Dr. Atike İnce Yardımcı, Uşak Üniversitesi, Teknoloji Transfer Ofisi

Öğr. Gör. Dr. Özkan Bal, Uşak Üniversitesi, Teknoloji Transfer Ofisi

Öğr. Gör. Gülşah Mersin, Uşak Üniversitesi, Teknoloji Transfer Ofisi

Öğr. Gör. Fatih Yalçın, Uşak Üniversitesi, Teknoloji Transfer Ofisi

Özgür Şaştım, Uşak Üniversitesi, Teknoloji Transfer Ofisi

 

DERS PROGRAMI